Ételekkel is meggátolható a fogszuvasodás

fogszuvasodást megelőző ételekFogaink rendben tartása nemcsak esztétikai szempontokból fontos, hanem azért is, mert a lerakódott lepedék és a baktériumok súlyosan károsíthatják a fogsorunkat. A fogszuvasodás kialakulása a szájápoló technikák mellett egyes ételek fogyasztásával is kivédhető.

A hangsúly a megelőzésen van

Az emésztőszervrendszer első állomása a szájüreg, ahol a nyál segítségével elkezdődik a táplálék emésztése, lebontása. A fogainkat érintő betegségek nagy részét a lepedék okozza, amely lerakódik a fogakra, és plakkokká alakul, fogszuvasodáshoz vezetve. Ha a plakkokat nem távolíttatjuk el, fogkő keletkezik belőlük, amely ételmaradékok és baktériumok tapadási felületévé válik, egyre nehezebb lesz a fogak és a szájüreg tisztántartása, és végső soron szembe kell néznünk valamely szájüregi betegséggel. Ekkor már a fogorvos feladata a fogkő eltávolítása és a kialakult betegség kezelése.

A modern szájápolás alapvető része, hogy minden étkezés után, de legalább naponta kétszer, reggel és este mossunk fogat, használjunk fogselymet és fogköztisztító kefét is. Mindez megakadályozza a lepedék lerakódását, a baktériumok elszaporodását, és egészséges szájflóra kialakulását eredményezi.

A rendszeres fogápolás azonban önmagában nem elég, arra is oda kell figyelnünk, hogy mit teszünk a szánkba. Fogaink épsége érdekében elsősorban olyan tápanyagokat kell előnyben részesítenünk, amelyek kevésbé savasak, vagy a kialakult savas környezetet segítenek hatékonyan csökkenteni. A túlságosan savas ételek ugyanis sérthetik a fogzománcot, megbetegítve ezzel a fogakat. Így például az egészségesnek hitt gyümölcsök és zöldségek magas savtartalmuk miatt károsíthatják a fogainkat. Hasonló hatással bírnak a savanyúságok, a szénsavas üdítők és a kávé is.

A táplálék szájban való jelenléti ideje is fontos szempont. Minél tovább van a szájüregben egy étel vagy ital, annál nagyobb az esély a savasság kialakulására. Ezért kerüljük a hosszan szopogatható nassolni valókat, a cukros, ragacsos ételeket is. Azok, akik örökletesen hajlamosak a fogszuvasodásra, különösen figyeljenek arra, hogy kevesebb szénhidrátot, édességet, kenyeret, burgonyát fogyasszanak, hiszen egy-egy sütemény vagy szelet kenyér éppen elég ideig van a szájukban ahhoz, hogy a baktériumok hatására a savak kioldják a fogzománcból a mészsókat.

Mit tegyünk a szánkba?

Ételeink között találhatóak olyanok, amelyek nem csak alapvetően fontosak a szervezet egészséges működéséhez, de segítik fogaink épen maradását is, megelőzik a fogszuvasodást. Ilyenek elsősorban a tejtermékek, a tej, a joghurt és a sajt.  Étkezések után ezek fogyasztásával csökken a száj savassága. Egyes gyümölcsök és zöldségek nyersen történő elrágcsálása szintén jótékony hatással van a száj savszintjének csökkenésére. Így például a sárgarépa, az uborka, vagy a retek. Hatékony az étkezés utáni mazsola, vagy a szárított áfonya fogyasztása.

Cukrozott üdítők helyett részesítsük előnyben a friss, tiszta, buborékmentes ásványvizet, amely a szomjunkat oltja, a szervezetet a megfelelő vízmennyiséghez juttatja, és a szájüreget is tisztán tartja. Nem mellékesen ivóvizünk fluoridot tartalmaz, amely jelenleg a legfontosabb eszköz a fogszuvasodás elleni küzdelemben. Ez az anyag megtalálható még a fekete teákban, a tengeri halakban, a tengeri sóban, és mesterségesen egyes rágógumikban, szájvizekben és fogkrémekben is.