Természetes életerő a fogak számára

fogak vitaminA mindennapi, megfelelő száj- és fogápolás elengedhetetlenül szükséges fogaink és egészségünk védelme érdekében. Ahogyan szervezetünk minden részének, úgy fogainknak is létfontosságúak bizonyos vitaminok és ásványi anyagok. Nézzük, melyek ezek!

A legjobb, ha szervezetünk vitamin- és ásványi anyag szükségletét természetes forrásokból biztosítjuk, azaz egészségesen és változatosan táplálkozunk. Ha erre nincs lehetőségünk, táplálék kiegészítők formájában is bevihetjük ezeket a szervezetünkbe. Utóbbi esetben azonban mindenképpen érdemes orvosunk, fogorvosunk véleményét kikérni erről, hiszen a vitaminok és ásványi anyagok túladagolása, ahogyan azok hiánya is, káros hatással is lehet ránk nézve. A megengedettnél nagyobb mennyiségben fogyasztva ugyanis különféle működési zavarokat, betegségeket okozhatnak. Figyeljünk ezért az ajánlott napi adag betartására, amelyekről a készítmények betegtájékoztatóján olvashatunk.

 

 

A-vitamin:

Rengetegen szenvednek fogínygyulladástól és annak tüneteitől, talán az Ön számára sem ismeretlenek ezek. Ennek kezelésében és megelőzésben az A-vitaminnak fontos szerepe van, mivel növeli a nyálkahártya fertőzésekkel szembeni ellenálló képességét, valamint serkenti a sebgyógyulást. Így mindenképpen érdemes A-vitamin tartalmú ételeket fogyasztani, nemcsak akkor, amikor már baj van, hanem megelőzésképpen is.

Az A-vitamin megtalálható a sárga zöldségekben, a zöld levelesekben, a gyümölcsökben, és különböző adagolásokban a legtöbb fogkrémben is.

C-vitamin

Az E-vitaminnak a fogíny és a fogágy egészsége szempontjából jelenős szerepe van. Évszázadokkal ezelőtt gyakranaz emberek a C-vitamin hiányának következtében, amely miatt kihullottak a fogaik. A hiányállapot nyálkahártyavérzésformájában is. A C-vitaminnak nagy szerepe van a sebgyógyulásban és a regenerálódásban, valamint a parodontitisz megelőzésében is.

A C-vitamin friss gyümölcsökben, zöldségekben fordul elő a legnagyobb mennyiségben, ezek közül is a leginkább a citromban, a narancsban, a kiviben, a karfiolban, a brokkoliban, a paprikában és a káposztában. A citrom és a citrusos gyümölcsök fogyasztásakor azonban érdemes mértéktartónak lenni, mert a nagy mennyiségű citromsav károsítja, roncsolja a fogzománcot.

D-vitamin:

A D-vitamin a fogak és csontok képződésében elengedhetetlen fontosságú. Előanyagát a szervezet maga is képes előállítani, azonban ez csak UV-fény hatására alakul át D-vitaminná. E vitamin hiányának az oka többnyire a fényhiányban keresendő. Naponta nagyjából10 perc napfényen való tartózkodás lenne ugyanis szükséges ahhoz, hogy elegendő mennyiségű D-vitaminhoz jussunk. Mivel ez nem minden esetben megoldható, főként nem a téli, borongós hónapokban, ezért kívülről vagyunk kénytelenek bevinni a szervezetünkbe.

A D-vitamin megtalálható a májban, a tojásban, a tejben és a különböző halakban.

K-vitamin:

A K-vitamin különösen fontos az egészséges fogak, a csontképződés, a véralvadás, a sebgyógyulás és a fogak erőssége szempontjából.

K-vitamint főként a zöld levelesek, a saláta, a tej, a joghurt és a húsok tartalmaznak.

Q10-koenzim:

Feltétlenül szükséges a sejtek energiatermeléséhez, ezáltal immunerősítő hatással rendelkezik. Hiánya a szervezet legyengüléséhez vezet. A fogínygyulladás ugyancsak sok esetben visszavezethető a Q10-koenzim hiányára, amely megelőzhető, ha olyan ételeket fogyasztunk, amelyekben ez megtalálható.

A Q10-koenzim elsősorban a belsőségekben, például a májban, az olajos halakban, többek között a szardíniában, az olajos magvakban, úgy, mint a pisztáciában, a szezámmagban, a napraforgómagban, a növényi olajokban, a hüvelyesekben, fejes káposztában és a hagymában fordul elő számottevő mennyiségben.

Kalcium:

A kalciumra óriási szüksége van a szervezetünknek a csontok és a fogak felépítéséhez.

Ez nagy mennyiségben fordul elő a tejben, a tejtermékekben, a hüvelyesekben, a gabonafélékben és a káposztában.

Foszfor:

A foszfor szintén fontos alkotóeleme a csontoknak és a fogaknak. Nagy figyelemmel kell azonban lenni a foszfor és kalcium arányára, amelynek körülbelül 1:2,5-nek kell lennie ahhoz, hogy mindkettő pozitív hatással legyen a szervezetre. A napi foszforigény nagyjából 1,5 gramm.

A foszfor megtalálható a sajtokban, a szójalisztben, a búzacsírában és a búzapehelyben.

Fluor:

A fluor beépül a fogba, és a fogzománc szilárdságának biztosításával gondoskodik arról, hogy elkerüljük a fogszuvasodást, megakadályozza a szuvasodást okozó baktériumok elszaporodását.

A fluorhoz hozzájuthatunk ivó- vagy ásványvízből, halból, zöld és fekete teából.

Írta: Kármán Nikola