Amiket jobb hanyagolni - Fogromboló ételek

fogrombolo etelekElsősorban a helytelen táplálkozási és fogápolási szokások következményeinek köszönhetően alakul ki a fogérzékenység és a fogszuvasodás. A fogzománc, azaz a fog felszínét képező anyag erős védelmét is meg tudja bontani ugyanis néhány étel és ital. Nézzük, mit érdemes elkerülni!

Szétmarhatják fogainkat a savas ételek

A sav romboló hatását az okozza, hogy a fogzománcot megtámadva fontos ásványok elveszítéséhez vezet. Így elsőként érzékennyé válnak a fogak, főként a hideg vagy meleg ételek, italok fogyasztásakor; majd a zománc elvékonyodása miatt enyhén sárgulni kezdenek a fogak, és a kopás jelei is láthatók lesznek rajtuk. A fogak élei átlátszóvá válnak, és kisebb mélyedések is megjelennek a felszínén. Súlyos károsodás esetén a fogak akár ki is eshetnek vagy szükségessé válhat azok eltávolítása.

Sokáig úgy hitték, hogy a nyál közömbösíti a fogzománc épségét veszélyeztető savas ételek és italok káros hatását. Amerikai kutatók azonban bizonyították, hogy a narancslében található savak sokkal inkább kikezdik a fogzománcot, mint azok a peroxidok, amelyeket egyes fehérítő fogkrémek tartalmaznak. Fontos, hogy a fogmosással várjunk legalább félórát a savtartalmú élelmiszerek, italok fogyasztása után, hogy elkerüljük a savak által meggyengített zománcréteg megsértését. A fogaink épségét és állapotát pedig rendszeresen ellenőriztessük szakemberrel!

Veszélyes az éjszakai torkoskodás

Dán kutatók szerint az éjjeli nassolás jelentős mértékben növeli a fogak romlásának kockázatát, bármilyen ételről is legyen szó. A koppenhágai egyetem szakemberei szerint ennek oka a megváltozott nyáltermelődés, amely az éjszaka folyamán lecsökken. Ahhoz ugyanis, hogy az ételmaradékokat eltávolítsuk a szájunkból, elegendő nyálra van szükségünk. A kutatók egy hatéves periódusban figyeltek meg több mint kétezer embert, és arra jutottak, hogy az éjszakai torkoskodóknak több foguk romlott el a vizsgált időszak alatt, mint azoknak, akik nem falatoznak éjjelente.

A Brit Fogászati Egyesület úgy véli, hogy az éjszakai étkezés során, amikor a száj a legszárazabb, így az ételmaradványok tovább maradnak a szájban, megsokszorozódik a cukor és a savas ételek, italok fogromboló hatása.

Fogaink romlását lelassíthatjuk, ha minden nap legalább kétszer fogat mosunk fluorid tartalmú fogkrémmel. Az egyik fogmosásra közvetlenül lefekvés előtt kerüljön sor, úgy, hogy e fogtisztítás előtt egy órával már csak vizet igyunk, utána pedig már ne együnk semmit.

Trükkös ételek - Lemondhatunk a kedvenceinkről?

Bármennyire is szeretjük az ínyenc falatokat, jobb, ha kiiktatjuk ezeket az étrendünkből, mert fogainkra nézve súlyos következményekkel járhatnak, még azok az ételek is, amelyekről nem is gondolnánk.

Ilyenek például a különböző chips-ek és a popcorn. A szájban lévő baktériumok ezekkel az élelmiszerekkel érintkezve olyan savakat termelnek, amelyek roncsolják a fogak külső rétegét. A popcorn már hét percen belül kifejti káros hatását. Ezért válasszunk ezek helyett inkább egészséges nassolnivalókat, például sárgarépát.

A szénsavas üdítőitalok szintén hanyagolandók, ezek ugyanis foszforsavat tartalmaznak. Ez a vegyület megköti a kalciumot, így gátolja annak felszívódását és beépülését a csontokba, fogakba. A cukros üdítők helyett ezért igyunk inkább szénsavmentes vizet, gyógyteákat, vagy frissen facsart zöldségleveket. A készen vásárolt 100%-os gyümölcslevek sem minden esetben nyerők, érdemes ezeket vízzel hígítva fogyasztani.

Az alkohol szintén roncsolja a fog felső zománcrétegét, és emiatt a fog sokkal törékenyebbé válik. Helyette inkább igyunk vörösbort, de csak jó minőségűt és kizárólag mértékkel, hiszen ez szintén savakat tartalmaz. Nőknek napi egy, férfiaknak két pohár bor az ajánlott mennyiség.

Mivel a citrusfélék citromsavat tartalmaznak, nagy mennyiségben fogyasztva káros hatással vannak a fogzománcra és a foggyökérre. Érdemes ezek helyett más gyümölcsöket vagy zöldségeket fogyasztani, amelyekből pótolhatjuk a C-vitamin szükségletet.

Bár sokan azt hiszik, hogy a különböző saláták jót tesznek a szervezetnek, ez nem minden esetben van így. Az egyes salátaöntetek ugyanis tele vannak cukorral és ecettel, amelyek egyáltalán nem tesznek jót a fogaknak. Az ecetben lévő savak már a fogyasztás utáni tizedik percben elkezdik gyengíteni a fogzománcot. A szájüregben lévő baktériumok a cukor lebontásakor pedig olyan savakat termelnek, amelyek fogszuvasodáshoz vezetnek. Próbáljunk ezért minél kevesebb mesterséges öntettel ízesíteni a salátákat, helyettük válasszunk például olívaolajat.

Írta: Kármán Nikola